חיזוק הקשר בין הורים וילדים באמצעות ספרי ילדים

הילדים שלנו הם כל עולמנו – אנחנו עובדים כדי להעניק להם חינוך איכותי, עומדים לצידם ברגעים הקשים, מטפלים בכל הבעיות שלהם, משתדלים כמיטב יכולתנו להעניק להם את האהבה הדרושה להם להתפתחות תקינה ומטפלים בכל הצרכים השוטפים שלהם. 

עם זאת, במקרים רבים יש ילדים מסוגרים או ילדים אשר אינם יוצרים קשר אוהב ופתוח עם הילד. יש לכך סיבות אפשריות רבות אותן יש לברר באמצעות טיפול מתאים. כיצד בכל זאת ניתן לייסד קשר הורי אוהב עם הילדים? כיצד ניתן לתת להם את הטיפול והמענה הרגשי שהם צריכים ולהיות שם עבורם גם כאשר הם אינם משתפים במה שעובר עליהם? דרך טובה אחת היא ספרי ילדים.

ספרי ילדים מהווים פתח, צוהר לעולמם הייחודי של הילדים והם מאפשרים לפתוח את הדלת לשיחה משותפת, לעולם הפרטי שלהם ובמקרים רבים – הדרך ליצירת אינטימיות מיטיבה. רבים מהמבוגרים שוכחים את האופן בו ילד חווה את העולם. ולא משנה כמה אנחנו כהורים יכולים להיות מקסימים, לעתים רבות ישנם ילדים אשר אין להם את הכלים לבטא את עצמם או שאינם מרגישים בטוחים מספיק בעצמם על מנת להתבטא.

באמצעות ספרי ילדים ניתן להגיע אל עולמם הפרטי של הילדים וליצור איתם שפה משותפת היורדת לרזולוציות הנמוכות ביותר של קרבה ונכנסות למקומות הפרטיים שלהם, אלו שהם עצמם אפילו לא תמיד מצליחים לתמלל או להגדיר. היכולת להיכנס עם הילדים לעולמם הפרטי הינה חלק מהטבע של ההורה. עם זאת, ברבות השנים, רבים מההורים נדרשים להיות שעות ארוכות בעבודה, מה שיוצר ריחוק בין ההורים והילדים. 

באמצעות ספרי ילדים וסיפורם באופן אישי, שעות של הנאה נוצרות ויכולת לגלוש לתוך עולמם הפרטי של הילדים נפתחת. הדמיון של ילדים הוא עשיר והם עדיין חיים דרכו, כך שבאמצעות ספרי ילדים ניתן הרבה יותר בקלות לפתח את הקשר עם הדמיון של הילד וכן עם עולם הרגשות שלו. 

בעוד שהסף בין אמת לדמיון בגילאים אלו הוא דק ביותר, הקשר הולך ומתהדק ככל שההורה מתמיד בזמן איכות עם ילדו ובקריאת ספרי ילדים. ספרי ילדים אלו כוללים מגוון רחב של דמויות וסיפורים, סיטואציות ורגשות המשקפים את העולם הפנימי ואת הרגשות של הילד. הקריאה המשותפת מעוררת בילד התעניינות והתעניינות זו בתורה מהווה פתח לעולם הפרטי שלו, לחלומותיו, לרצונותיו ועוד.

בחירה נכונה של ספרי ילדים צריכה להיות מותאמת לגיל של הילד ולהתבסס על ההתפתחות המנטלית והשכלית שלו. ככל שהספר יהיה יותר מתאים לעולם הפנימי של הילד, כך הוא יגלה עניין רב יותר. החשוב ביותר בעת קריאת ספרי ילדים עם הילדים הוא השמירה על רוגע, אהבה ופתיחות. ככל שההורה שומר יותר על גישה זו של רוגע ואהבה, כך הילד יחוש בטוח יותר להיפתח ולשתף בעולמו הפרטי.

המאמר באדיבות הוצאות הספרים כנרת זמורה דביר

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן